Arte de vanguardia y franquismo: a propósito de la politización de los Encuentros 72 de Pamplona

Authors

  • Igor Contreras Zubillaga Universidad Pública de Navarra

Keywords:

Pamplona encounters, avant-garde art, electronic music, francoism, Alea group, Luis de Pablo, José Luis Alexanco, Juan Huarte Beaumont, E.T.A., cultural front

Abstract

The Pamplona Encounters (June 26th-July 3rd 1972) were at the base a set of avant-garde artistic activities without a political content. However, the aesthetic radicalism and the tense socialpolitical atmosphere of late-francoism disturbed dangerously the event and motivated reactions from some people that were predominantly articulated in political key. After a brief description of the program, the paper analyzes the positioning of some of the actors involved like for example that of the armed group E.T.A., the patron of the festival Juan Huarte Beaumont and some of the artists present at the event. The text concludes with a general consideration concerning the non-neutral character of the artistic practice and, specially, the political ambiguity of the avant-garde art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, J. A., Arte último. La “Nueva Figuración” en la escena española, Madrid, 1969, Julio Cerezo.

Alea, Encuentros 1972, Pamplona, 1972.

Alexanco, J. L., “A 25 años de los Encuentros de Pamplona”, en Vv.aa., Los Encuentros de Pamplona 25 años después, Madrid, Pamplona, 1997, Caja de Ahorros de Navarra-Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 9-11.

Angulo Barturen, J., Ibarrola, ¿un pintor maldito? (Arte vasco de posguerra 1950-1977), San Sebastián, 1978, L. Aramburu.

Arribas, M. J., 40 años de arte vasco, 1937-1977. Historia y documentos, San Sebastián, 1979, Erein.

Barber, Ll., “El jugo de unos encuentros”, en Vv.aa., Los Encuentros de Pamplona 25 años después, Madrid, Pamplona, 1997, Caja de Ahorros de Navarra-Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 13-15.

Bozal, V. y Llorens, T., España, Vanguardia artística y realidad social, Barcelona, 1976, Ediciones G. Gilli.

Carreira, X. M., “La vanguardia como excusa”, Músicos, 22 (1984), 15-22.

Díaz Cuyás, J. (con la colaboración de Carmen Pardo), “Pamplona era una fiesta: tragicomedia del arte español”. Desacuerdos, 1, Bilbao, (2003), 17-73.

Garmendia, J. M., Historia de ETA, San Sebastián, 1980, L. Haranburu.

Guasch, A. M., Arte e ideología en el País Vasco: 1940-1980, Madrid, 1985, Akal.

Maderuelo, J., “Siete días que cambiaron mi vida”, in Vv.aa., Los Encuentros de Pamplona 25 años después, Madrid, Pamplona, 1997, Caja de Ahorros de Navarra-Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 35-37.

Marchán, S., Del arte objetual al arte de concepto. Las artes plásticas desde 1960, Madrid, 1972, Alberto Corazón.

Lara, F., “Encuentros-72 de arte de vanguardia”, Triunfo, 510 (1972), 8-10.

Paredes, J., Félix Huarte (1896-1971). Un luchador enamorado de Navarra, Barcelona, 1997, Ariel.

Pérez de Eulate Vargas, Margarita, La crítica de artes plásticas en la prensa diaria navarra, 1955-1983. Pamplona, 1998, Gobierno de Navarra.

Ruiz, J. y Huici, F., La comedia del arte (en torno a los Encuentros de Pamplona), Madrid, 1974, Editora Nacional.

Tío Bellido, R., L’art et les expositions en Espagne pendant le franquisme, París, 2005, Isthme éditions.

Vergniolle-Delalle, M., Peinture et opposition sous le franquisme. La parole en silence, París, 2004, L’Harmattan.

Zubiaur Carreño, F. J., “Los Encuentros de Pamplona 1972. Contribución del Grupo Alea y la Familia Huarte a un acontecimiento singular”, Anales de Historia del Arte, 14 (2004), 251-267.

Published

2007-04-12

How to Cite

[1]
Contreras Zubillaga, I. 2007. Arte de vanguardia y franquismo: a propósito de la politización de los Encuentros 72 de Pamplona. Huarte de San Juan. Geografía e Historia. 14 (Apr. 2007), 235–255.

Issue

Section

Studies