The Creation of a Select Image of the World: A Look at the Reflection of the 1889 Paris World’s Fair

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48035/rhsj-gh.32.9

Keywords:

collective imagination, otherness, socio-environmental, heritage, nature

Abstract

The Universal Exhibitions of the 19th century can be analysed as generators of collective imaginaries about nature, through the creation of a select image of the world. From socio-environmental history, cultural history and the history of mentalities, as well as through the quantitative and qualitative analysis of the iconographic representations of the Official Bulletin of the Paris Universal Exhibition of 1889, we have studied the idea of progress, shaped by the environment and otherness. This interpretative analysis of the images has been made possible by the iconographic heritage generated by the exhibition, where, by combining different perspectives, we have analysed the construction of images and the hierarchies present within them. In the environmental case, we studied how the illustrations reflected the understanding of nature as a resource at man’s service. They also illustrated and exalted the conquest of space and technical progress. At the same time, the construction of the different othernesses reflected in the engravings of the bulletin has also been analysed from a social point of view. In both cases, there is a clear representation of the foreign as something conquerable, exotifying elements external to the Western world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Boletín Oficial de la Exposición de París de 1889. Extraído del Cnum – Conservatoire numérique des Arts et Métiers: https://cnum.cnam.fr/redir?FOLXAE15

Burke, Peter, Formas de la Historia Cultural, Madrid, Alianza Editorial, 2000. Burke, Peter, ¿Qué es la Historia Cultural?, Barcelona, Paidós, 2006.

Cimadomo, Guido y Rezo Lecardane, «Las grandes exposiciones del siglo xxi frente a la fragilidad del territorio», ZARCH: Journal of interdisciplinary studies in Architecture and Urbanism, 13, 2019, pp. 137-147. https://doi.org/10.26754/ OJS_ZARCH/ZARCH.2019133909

Corbey, Raymond, «Ethnographic Showcases, 1870-1930», Cultural Anthropology, 8.3, 1993, pp. 338-369.

Crumley, Carole L., «Historical Ecology: Integrated Thinking at Multiple Temporal and Spatial Scales», en Alf Hornborg y Carole L. Crumley (eds.), The World System and the Earth System: Global Socioenvironmental Change and Sustainability since the Neolithic, Walnut Creek, CA: Left Coast Press, 2007, pp. 15-28.

Cubero Barrantes, Guillermo, «“Otros” mundos en la vitrina. Los catálogos de las ex- posiciones universales y la reproducción del discurso colonialista occidental del siglo xix», Revista de Museología Kóot, 11, 2020, pp. 131-168. https://doi. org/10.5377/koot.v0i11.10743

Dumas, François Guillaume y Louis Fourcaud, Revista de la Exposición Universal de París en 1889, Barcelona, Montaner y Simón editores, 1889.

Fontal, Olaia, La educación patrimonial: teoría y práctica en el aula, el museo e Inter- net, Gijón, Trea, 2003.

Fontal, Olaia, «El patrimonio a través de la educación artística en la etapa de primaria», Arte, Individuo y Sociedad, 28.1, 2016, pp. 105-120. https://doi.org/10.5209/ rev_ARIS.2016.v28.n1.47683

Fontana, Joseph, Europa ante el espejo, Barcelona, Crítica, 1994.

Fraga, Eugenia, «El problema de la identidad en los estudios poscoloniales. Clasificación racial, historias de las minorías, reconocimiento intercultural», Astrolabio, 11, 2013, pp. 386-410. https://doi.org/10.55441/1668.7515.n11.4123

Gazette des beaux-arts : courrier européen de l’art et de la curiosité, París, Gazette des beaux-arts, t. 1, 1 de enero 1889-t. 2, 1 de julio de 1889.

González de Molina, Manuel y Víctor Toledo, Metabolismos, naturaleza e historia: Hacia una teoría de las transformaciones socioecológicas, Barcelona, Icaria, 2011. Guerrero, Vadim, «De la subalternidad a la ¿autodeterminación identitaria? Disputas discursivas sobre el “ser indígena” en el Ecuador del siglo xx», Antropología Cuadernos de Investigación, 18, 2017, pp. 109-123. https://doi.org/10.26807/ant.v0i18.127

Hall, Stuart, Sin garantías: trayectorias y problemáticas en estudios culturales, Ecuador, Corporación Editora Nacional, 2013.

Hartog, François, Regímenes de historicidad. Presentismo y experiencias del tiempo, Iberoamericana, Ciudad de México, Universidad Iberoamericana, 2007.

Harvey, David, «El “nuevo” imperialismo: Acumulación por desposesión», Socialist Register, 2004.

Herrera Lima, Susana, De la comunicación del progreso a la comunicación de la armonía. Las transformaciones en los discursos sobre las relaciones sociedad/ naturaleza en el escenario de las exposiciones universales (1851-2010), Gua- dalajara, ITESO, 2016.

Hobsbawm, Eric, La era de la revolución, 1789-1848, Buenos Aires, Crítica, 1995.

Hobsbawm, Eric, La era del capital, 1848-1875, Buenos Aires, Crítica, 1998a. Hobsbawm, Eric, La era del imperio, 1875-1914, Buenos Aires, Crítica, 1998b. Lasheras Peña, Ana Belén, España en París. La imagen nacional en las exposiciones universales 1855-1900, Santander, Universidad de Cantabria, 2009.

Leal, Claudia, José Augusto Pádua, y John Soluri, «Nuevas historias ambientales de América Latina y el Caribe», RCC Perspectives, 7, 2013. https://doi.org/10.5282/rcc/5922

Les merveilles de l’Exposition de 1889, París, A la librairie illustrée, 1889.

Lois, Carla, «¿Geopolíticas de mundos efímeros? La performatividad de los mapas de las Exposiciones Universales y los órdenes mundiales que crearon (Chicago 1893, París 1900 y Nueva York 1939)», Terra Brasilis. Revista da Rede Brasileira de História da Geografia e Geografia Histórica, 10, 2018, pp. 1-44.

López Sanz, Hasan German, Zoos humanos, «ethnic freaks» y exhibiciones etnológicas: una aproximación desde la antropología, la estética y la creación artística contemporánea, Castellón, Concreta, 2017.

Maldonado Muñoz, Andrés, «Arquitectura latinoamericana en las Exposiciones Universales de París de 1867 y 1889», Arquitextos, 28.36, 2021, pp. 51-78. https://doi.org/10.31381/arquitextos36.4943

Matos, Ana Cardoso de y António Abreu Xaier, «Un paseo al Panorama transatlántico a partir de la Exposición Universal de París, 1889», en António de Abreu Xavier (dir.), La Península Ibérica, el Caribe y América Latina. Diálogos a través del Comercio, la Ciencia y la Técnica (Siglos xix-xx), Évora, Publicações do CIDE- HUS, 2017. https://doi.org/10.4000/books.cidehus.2989

McNeill, John Robert, «Observations on the Nature and Culture of Environmental History». History and Theory, 42.4, 2003, pp. 5-43.

Morillo Morales, Julia, Las Exposiciones Universales en la literatura de viajes del si- glo xix, Madrid, UNED, 2015.

Nora, Pierre, Les lieux de mémoire, Uruguay, Trilce, 2008.

Ortega Cantero, Nicolás, «Romanticismo, paisaje y geografía: Los relatos de viajes por España en la primera mitad del siglo xix», Ería: Revista cuatrimestral de geografía, 49, 1999, pp. 121-128.

Poblador Muga, María Pilar, El recuerdo de lo fugaz: la arquitectura efímera en la era del progreso, en Alberto Castán Chocarro, Concha Lomba Serrano y María Pilar Poblador Muga (coords.), El tiempo y el arte: reflexiones sobre el gusto IV, Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 2018, pp. 127-154.

Said, Edward, Orientalismo, Madrid, Libertarias, 1990.

Sánchez Gómez, Luis Ángel, «Ciencia, exotismo y colonialismo en la Exposición Universal de París de 1878», Cuadernos de Historia Contemporánea, 28, 2006, pp. 191-212.

Sazatornil Ruiz, Luis, «España en el París de las exposiciones universales. Arquitectura e identidad nacional (1867-1935)», Bulletin d’Histoire Contemporaine de l’Espagne, 53, 2019, pp. 11-42.

Spivak, Gayatri Chakravorty, «¿Puede hablar el subalterno?», Revista Colombiana de Antropología, 39, 2003, pp. 297-364.

Viera de Miguel, Manuel, «El imaginario visual español en la Exposición Universal de París de 1889: “España de moda”», Anales de Historia del Arte, 21.extra, 2011, pp. 537-550. https://doi.org/10.5209/rev_ANHA.2011.37480

Villar Lozano, Mayerly Rosa y Sebastián Amaya Abello, «Imaginarios colectivos y representaciones sociales en la forma de habitar los espacios urbanos. Barrios Pardo Rubio y Rincón de Suba», Revista de Arquitectura, 12, 2010, pp. 17-27.

Vindel, Jaime, Cultura fósil. Arte, cultura y política entre la Revolución industrial y el calentamiento global, Madrid, Ediciones Akal, 2023.

Published

2025-06-05

How to Cite

[1]
Zurbano Zuazu, I. and Vergara Iracheta, A. 2025. The Creation of a Select Image of the World: A Look at the Reflection of the 1889 Paris World’s Fair. Huarte de San Juan. Geografía e Historia. 32 (Jun. 2025), 171–202. DOI:https://doi.org/10.48035/rhsj-gh.32.9.

Issue

Section

Intersectional critiques to Heritage (coord. Daniel Palacios)